Friday, March 19, 2010

Teman baik bagai penjual minyak wangi




Oleh Hashim Ahmad

Minda - Harian Metro
2010/03/19
 
SESUNGGUHNYA keadaan hidup seseorang itu adalah sesuai dengan sahabat karibnya. Persahabatan dan pergaulan mempunyai pengaruh yang amat besar dalam mendatangkan kebaikan dan manfaat bagi seseorang. Begitu juga sebaliknya, kemaksiatan dan kemudaratan.
 
Justeru, setiap seorang hendaklah memerhatikan siapa yang dijadikannya sebagai sahabat - siapa yang diajak berteman, bergaul dan berkawan. Apakah kita berkawan dengan orang soleh dan baik-baik atau dengan orang fasik dan jahat.
 
Pengaruh berkenaan tidak kelihatan secara spontan. Ia tampak sedikit demi sedikit dan sesuai dengan lamanya persahabatan dan pergaulan - dengan orang baik-baik atau dengan yang jahat tadi.
 
Nabi s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Seseorang akan dikumpulkan bersama kawan karibnya (atau seseorang akan dikumpulkan bersama siapa yang dicintainya”. (Hadis riwayat Ibn Mas’ud)
 
Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Keadaan hidup seseorang sesuai dengan sahabat karibnya, maka hendaknya setiap orang memerhatikan siapa yang dijadikan sahabat.” (Hadis riwayat Bukhari)
 
Rasulullah bersabda lagi yang bermaksud: “Perumpamaan teman berbincang yang baik, ibarat seorang penjual wangian. Adakalanya engkau diberinya atau membeli daripadanya atau beroleh bau wanginya. Dan, perumpamaan sahabat yang jahat ibarat peniup tukang besi, ada kalanya engkau terbakar dengan percikan apinya atau terkena bau busuknya.” (Hadis riwayat Muslim)
 
Apakah neraca yang boleh dijadikan ukuran untuk menilai pergaulan? Sesiapa ingin mengetahui adakah daripada sahabatnya ia boleh menambah iman, agama dan amal atau menderita kekurangan daripadanya, maka hendaklah ia merenung kembali keadaannya sebelum persahabatan dan pergaulannya dengan orang berkenaan.
 
Dengan lain perkataan, bagaimana keadaannya dalam hal keteguhan iman, agama dan akhlak mulia yang disandangnya, niat baik yang dipendamnya, serta semangatnya yang kuat untuk melakukan ketaatan dan kebajikan.
 
Kemudian, perhatikan keadaannya dalam semua itu setelah bergaul dan berteman. Jika ia mendapati sifat dan amal baik itu telah bertambah kuat dan kukuh, semangatnya serta tekadnya untuk mempertahankannya pun semakin bertambah, maka dia dapat berasa lega kerana pergaulan dan persahabatannya telah mendatangkan manfaat baginya dalam agama dan jiwanya.
 
Jika ia meneruskan persahabatannya dan menjadikannya sebagai kebiasaan yang dipegangnya erat-erat, pasti akan membawanya kepada manfaat yang lebih besar serta kebaikan yang lebih berlimpah, insya-Allah.
 
Namun, jika ia memerhatikan keadaan dirinya setelah pergaulannya itu berlangsung dan melihat bahawa perilaku dan semangat keagamaannya menjadi lebih lemah dan goyah, hal itu menunjukkan pergaulan dan persahabatannya telah mendatangkan mudarat bagi agama dan jiwanya.
 
Jika ia meneruskan pergaulan dan persahabatannya, nescaya hal itu akan menjerumuskannya ke dalam mudarat dan kejahatan yang lebih besar serta lebih banyak. Semoga Allah s.w.t melindungi kita daripadanya.
 
Dengan cara itu pula, hendaknya kita memerhatikan kembali sifat buruk yang ada pada dirinya sendiri sebelum persahabatan itu dan sesudahnya.
 
Dengan neraca yang disebutkan di atas, hendaknya ia menimbang masing-masing sifat dan perilaku diri sendiri dan membandingkannya dengan sifat kebalikannya pada diri teman pergaulan. Hendaknya ia menyedari bahawa kemenangan akan berada di pihak yang lebih kuat dan lebih dominan, dalam kebaikan atau kejahatan.
 
Ertinya, apabila kebaikan di antara sesama teman itu lebih kuat atau lebih dominan, dapat diharapkan bahawa teman yang jahat akan tertarik pada kebaikan dan pelakunya. Tetapi, apabila kejahatan lebih kuat dan lebih dominan, dikhuatiri orang yang baik akan tertarik pada kejahatan dan pelakunya.
 
Inilah makna yang amat pelik yang benar-benar dimengerti orang yang berpengalaman dan dicerahkan jiwanya dalam perkembangan pelbagai perilaku seperti ini.
 
Sesungguhnya teman berbincang yang baik lebih utama daripada duduk bersendiri, tetapi bersendirian lebih utama daripada duduk bersama teman yang jahat.