Tuesday, July 28, 2009

Seminar Keluarga Cemerlang, Jalan Duta

Assalamualaikum wbt...

Akhawat yang dirahmati Allah SWT...

Pada 19 Julai 2009, bertempat di Dewan Komuniti, Kuarters Kerajaan Jalan Duta telah berlangsung Seminar Keluarga Cemerlang anjuran bersama Jim Titiwangsa dan Biro Muslimat Surau al-Mizan.

Kehadiran peserta dari kalangan kakitangan kerajaan yang menetap di kuarters tersebut adalah lebih kurang 70 orang.

Majlis yang dipengerusikan oleh Ustaz Arwani bin Sali dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh pelajar kaedah Asy-Syaathir.

Slot pertama oleh Ustaz Hj Kamal Azhari bin Zuhra yang membentangkan tajuk 'Ibu Bapa Madrasah Pertama Anak-anak'. Antara aspek yang ditekankan adalah pendidikan anak-anak bermula sejak dari dalam kandungan lagi dengan kedua ibu bapa sentiasa membaca ayat-ayat Al-Quran. Tarbiyah agama - Ruhiyyah, Aqiyyah, Jasadiyah dan amalan ibadah hendaklah diterapkan sejak anak-anak masih kecil lagi.

Selesai slot pertama, peserta seminar dihiburkan dengan persembahan nasyid oleh anak-anak dari kelas mengaji kaedah Asy-Syaathir di bawah kendalian Ustaz Arwani bin Sali sambil minum pagi dan menikmati kuih-muih yang dimasak sendiri oleh AJK Biro Muslimat Surau Al-Mizan.

Slot kedua oleh Puan Hjh Endok Sempo Hj Mohd Tahir pula dengan tajuk 'Cabaran dalam Mendidik Anak-anak Masa Kini' dimulakan dengan kisah impian Saidina Umar al-Khattab tentang anak-anak muda yang hebat. Antara peranan ibu bapa di zaman kini adalah untuk menguasai kemahiran ICT seperti yang digunapakai oleh anak-anak sekarang; memahami jurang generasi dengan berkomunikasi secara 2 hala - budaya musyawwarah serta tidak terlalu mengawal anak-anak; juga membina jambatan persahatan dengan anak masing-masing.

Seminar ini berakhir pada pukul 1 tghari dengan jamuan makan tengahari.

Jazakumullahukhairan di atas kerjasama semua pihak dalam menjayakan seminar ini.



*** Beberapa gambar semasa program.